3 ژانویه 2022 - بر اساس تحقیقی که اخیرا در نشست آکادمی چشم پزشکی آمریکا در سال 2021 در نیواورلئان ارائه شد، افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) قرار می گیرند، در معرض خطر کمتری برای رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشمی) هستند.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که واجد شرایط جراحی چاقی هستند، این روش با بهبود سلامت در چندین زمینه مرتبط است. گزارش یک مطالعه بزرگ که چند هفته ی پیش منتشر شد، نشان داد جراحی چاقی با خطر کمتر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این جراحی همچنین با سطوح پایین‌تر چربی کبد و بهبود نتایج بارداری در افراد مبتلا به نوع 2 مرتبط است و همانطور که تحقیقات گسترده­ی اخیر نشان داده است، برای برخی افراد، جراحی چاقی منجر به خلاصی پایدار از دیابت نوع 2 و دستیابی به خون طبیعی بدون نیاز به انسولین یا سایر داروهای دیابت می‌شود. حتی برای افرادی که بهبودی دیابت را پس از جراحی چاقی تجربه نمی کنند، این روش می تواند سلامت درک شده و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

در بازنگری اخیر، محققان داده های 14 مطالعه ی مختلف در رابطه با جراحی چاقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تجزیه و تحلیل کردند. به طور کلی، 362589 شرکت‌کننده در این مطالعات حضور داشتند که برخی از آنها تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند و برخی دیگر به‌عنوان گروه کنترل تحت «مدیریت پزشکی استاندارد چاقی» قرار گرفتند. محققان به ارتباط بین جراحی چاقی و تعداد موارد رتینوپاتی دیابتی به طور کلی، و همچنین موارد رتینوپاتی دیابتی "تهدید کننده ی بینایی" (که به عنوان رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو یا پیش پرولیفراتیو، ماکولوپاتی دیابتی، یا رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو شدید تعریف می شود) علاقه مند بودند. آنها همچنین بررسی کردند که آیا وضعیت افرادی که قبل از جراحی چاقی، دچار رتینوپاتی بودند، در عرض 12 ماه پس از جراحی و همچنین پس از آن، بدتر شده است یا خیر.

نرخ رتینوپاتی در افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، کمتر است

محققان دریافتند که پس از یک دوره پیگیری متوسط ​​هشت ساله، شیوع رتینوپاتی دیابتی در افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، 0.45 درصد و در افرادی که این جراحی را انجام نداده بودند 1.03 درصد بوده است، به این معنی که نرخ رتینوپاتی دیابتی در افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند 53 درصد کمتر بود. افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، همچنین به طور قابل توجهی کمتر به رتینوپاتی تهدید کننده ی بینایی پس از یک دوره متوسط ​​پیگیری چهار ساله مبتلا شدند. در میان افرادی که قبل از انجام جراحی چاقی، به رتینوپاتی دیابتی مبتلا بودند، این جراحی باعث کاهش وخامت رتینوپاتی در 12 ماه اول پس از جراحی نشد، اما پس از یک دوره پیگیری متوسط ​​پنج ساله، احتمال پیشرفت رتینوپاتی در افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، به طور قابل توجهی کمتر بود. با این حال، رتینوپاتی در 8 درصد از افرادی که جراحی چاقی انجام داده بودند، بین دو تا 13 سال پس از جراحی، پیشرفت کرده بود.

محققان خاطرنشان کردند که این نتایج از جراحی چاقی به عنوان روشی بالقوه برای کمک به کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی حمایت می کند و همچنین اهمیت غربالگری زودهنگام رتینوپاتی را نشان می دهد. برای افرادی که قبل از عمل به رتینوپاتی طولانی مدت یا پیشرفته مبتلا بودند، جراحی چاقی در متوقف کردن پیشرفت این وضعیت تهدید کننده بینایی، کمتر موثر بود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/03/bariatric-surgery-may-reduce-risk-for-retinopathy-in-type-2/